Sırt FıtığıSırt Fıtığı

Sırt fıtığı. Sırt ortasında ağrı, Torasik Spine (Sırt Omurgası) bölgesinde fıtıklaşmış bir diskin en yaygın ve tipik belirtisidir. Bu ağrı bazen de kuşak tarzında tek taraflı veya iki taraflı olarak yanlara doğru yayılabilmektedir. Yanlara yayılan ağrı sinir kökü basısına bağlı radiküler ağrı ifadesidir. (1, 2, 3, 4)

Bu tür ağrı ıkınma, şiddetli öksürme veya sert bir şekilde merdiven inerken yada zıplarken çok artar. En tehlikeli ise orta hattan omuriliğe doğru baskı ouşturan orta hat fıtıklarıdır ki bunda hastanın bacakları etkilenir. Özellikle merdiven çıkma sırasında, yol yürürken, koşarken bacakların taşımadığın ilk zamanlarda çabucak yorulduğunu ifade eder hastalar. (1, 2, 3, 4)

Buna ilave olarak hastalar bacaklarında uyuşma olduğunu, kabızlık yakınmaları, idrar yapmada zorluk yakınmalarının olduğunu söylerler. (1, 2, 3, 4)

Dr. Mustafa Akgun

Son Güncelleme: 07.12.2022

Anahtar Kelimeler: Torakal Disk Hastalığı, TDH, Sırt Fıtığı Nedir, Sırt Fıtığı Ameliyatı Nasıl Yapılır, Çoklu Sırt Fıtığı, Çoklu Sırt Disk Hastalığı

Giriş

Hernia = Fıtık

Inguinal Hernia = Kasık Fıtığı

Umblikal Hernia = Göbek Fıtığı

Gastric Hernia = Mide Fıtığı

Cervicl Disc Hernia = Boyun Fıtığı

Thoracic Disc Hernia = Sırt Fıtığı

Lumbar Disc Hernia = Bel Fıtığı

Cerebral Hernia = Beyin Fıtığı

Sırt bölgemizde 12 adet sırt omuru vardır. Bu omurlarımız üst üste dizilerek Torakal Spinal Kolonu oluştururlar.  (Şekil 1)

Sırt fıtığı
Şekil 1: Tüm spinal kolon ve Sırt Spinal Kolonu birlikte görülmektedir.

12 Sırt omuru yanlardan 12 çift kaburga ile Toraks (Göğüs Kafesi) ni de tutarlar.

Torakal Spinal kanal içinde omurilik seyreder ve 12 torakal omur arasında 12 adet disk mevcuttur. (Şekil 2)

Sırt fıtığı
Şekil 2: Torakal bölgede disk, omur ve kaburga ilişkisi görülmektedir. (Kaynak)

Sırt bölgesindeki omurilik yapısı da dar alanda korunmuş bir nöral (sinir dokusu) yapıdan oluşur. Omurilikten doğrudan ayrılan sinir kökleri 12 çift olup, bölgenin kanlanması da çok özeldir. Şekil 3 de görüleceği üzere damarsal yapılar, sinir kökleri ve omuriliği çevreleyen zarlar ve kemik çerçeve görülmektedir. Çok iyi korunaklı bir bölge olmasına rağmen şiddetli fıtıklar ciddi sorunlara yol açabilir. (Şekil 3)

Sırt fıtığı
Şekil 3: Torakal seviyede omuiliğin ince anatomisi görülmektedir. (Kaynak)
Şekil 4: MRI Görüntüsü T1 ve T2. Sırt bölgesi, Torakal Spinal MRI, Dorsal Spine MRI. Normal görüntü. (Görsel Kaynağı)

Sırt Fıtıklarında Belirtiler Nelerdir

Sırt bölgesinde fıtıklar meydana geldiğinde belirtiler genellikle fıtığın büyüklüğü ile ilişkilidir.

Fıtıklaşmış disk materyali orta hattan doğrudan omuriliği sıkıştırabildiği gibi, yanlara doğru da sinir çıkış deliklerinde sinirleri sıkıştırabilir. Buna göre de belirtiler fıtığın yeri, yönüne göre değişik olabilir. (1, 2, 3, 4)

• Orta Hat Sırt Fıtığı: Bu tür sırt fıtığında durum genellikle fıtıklaşmış diskin boyutuna ve omurilik üzerindeki baskı derecesine bağlı olarak üst sırt ağrısına ve / veya miyelopatiye neden olur. Torasik omurilik kanalı dardır. Bu dar alanda omurilik çok kolay baskıya uğrar ve omurilikte hasar (Miyelopati) meydana gelir. Miyelopati ciddi bir sorundur. Kalıcı omurilik hasarı anlamına gelir ve bu aşamaya ulaşmış hastaların tekrar normal seviyelere ulaşmaları zor olabilir. Bu kısmi felç anlamına gelir. Bu vakalarda operasyondan sonra mentamove ile rehabilitasyon uygulamaktayız. (1, 2, 3, 4)
  • Lateral (Yanal) Sırt Fıtığı: Omurilik kanalının yanlarından çıkan sinir köklerinin yanal olarak veya yana doğru fıtıklaşırken, torasik fıtıklaşmış diskin omurganın bu seviyesinde çıkan sinir köküne bası yapaması ve kaburga hattı boyunca yayılan göğüs duvarına ağrı ile karşımıza çıkar yada karında kuşak tarzı ağrıya neden olur. (1, 2, 3, 4)
  • Paramedian, Prasantral Sırt Fıtığı: Bu tip sırt fıtığı orta hattın hafif yan tarafından gelişen bir herniyasyonu ifade eder. Bunlar omuriliğe tek taraftan bası yaparlar ve tek taraflı bulgular oluşturmaya neden olur. Miyelopati de aynı zamanda görülebilir. (1, 2, 3, 4)

Sırt Fıtıklarında Teşhis Nasıl Konur?

Muayene: Sırt fıtıklarının doğru teşhis edilmesi için adım adım hastanın sorgulanması, elde edilen bilgiler doğrultusunda da mayene edilmesi teşhise gideen doğru adımdır. Omurga cerrahı, aşağıdakiler de dahil olmak üzere hastanın semptomlarını daha iyi anlayarak başlayacaktır: (1, 2, 3, 4)

• Ağrının yeri
  • Ağrının şiddeti
  • Ağrı türü (uyuşukluk, halsizlik, yanma vb.).

Hekim genellikle sırt ağrısından önce herhangi bir yaralanma meydana gelip gelmediğini veya üst sırt ağrısından önce yakın zamanda başka herhangi bir sorunun (kilo kaybı, ateş, hastalıklar, idrar yapma zorluğu) mevcut olup olmadığını öğrenerek takip edecektir. Doktor daha sonra fizik muayene yapacaktır. (1, 2, 3, 4)

Hastanın ağrının nasıl hissettiğini, nerede oluştuğunu, ne zaman oluştuğunu vb. ve omurga hekiminin fizik muayenesini tanımlamasının bu kombinasyonu, lezyonun torasik omurgaya lokalizasyonuna yardımcı olacak ipuçları vermelidir.

Torasik Fıtıklaşmış Disk Tanı Testleri

Ağrının altında yatan neden olarak torasik fıtıklaşmış bir diskten şüpheleniliyorsa, tanıyı doğrulayabilecek ve aşağıdakiler de dahil olmak üzere ek bilgi sağlayabilecek birkaç tanı testi vardır:

• RÖNTGEN: X-ışınları – Düz röntgenler sırt fıtıklarını doğrudan göstermese de disk aralıklarının daralmasını, kalsifikasyonları, travma vakalarında yaralanmaların lokalize edilmesine yardımcı olmak ve omurga instabilitesini tanımlamaya yardımcı olmak için kullanılırlar. (Şekil 4 ve Şekil 5)
Şekil 5: Torakal Spinal Röntgen. Ön-Arka Görünüm. Normal yapı. (Kaynak)
Şekil 6: Torakal Spinal Röntgen.Lateral Görünüm. Normal yapı (Kaynak)
  • Bilgisayarlı Tomografi: Sırt bölgesinde tomografik incelemenin de önemi çok büyüktür. Hem normal yapıları kemik, dizilim ve litik lezyonları, kalsifikasyonları göstermesi bakımından çok önemlidir. (Şekil 6)
Şekil 7: Dorsal Spinal Tomografi. Normal görünüm. (Kaynak)
  • MRI: Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG) – Bir MRG, omurganın görüntülerini üretmek için bir bilgisayara bağlı güçlü bir mıknatıs kullanır. Ağrısız ve sıklıkla doğru bir test olan MRI taraması, disk patolojisini tanımlamak için en kullanışlı görüntüleme aracıdır. Normal MR Görünümü Şekil 7 de. Sırt fıtığını ise Şekil 8 de görebilirsiniz.
Şekil 8: Dorsal Spinal Normal MRI. Diskler, omurlar ve omurilik dizilimi ve yapıları normal görülmektedir. (Kaynak)
Şekil 9: Dorsal Spinal MRI. Sırt fıtığı, farklı seviyelerde izlenmektedir. Ayrıca miyelopati de izlenmektedir. (Kaynak)
Şekil 10: Torakal disk hernisi. Spinal kord basısı. (Görsel Kaynağı)

Tedavi

Sırt fıtıklarında tedavi cerrahi yöntemlerle yapılır. Palyatif yöntemler ile sırt fıtığı tedavisi yapılmaz. Tedavide gecikilmesi halinde miyelopatik değişimler başladığında tedavide gecikme olduğu anlamına gelir. Bu nedenle cerrahi tedavi endikasyonu konduğu anda tedaviyi tamamlamak gereklidir.

Cerrahi Tedavi

Mikrocerrahi yöntemle diskektomi yapılır. Laminektomi lateral yerleşimli diskler için tek taraflı yapılabilir. Ancak santral ve parasantral diskler için total laminektomi en tercih edilen yoldur.

Sırt fıtıkları ameliyatlarında diske ulaşmak için laminektomi ve faset eklem çıkarılması gerekli bir işlemdir. Bu nedenle sırt stabilitesi opersyondan sonra bozulmuş olur. Bozulan stabilitenin ileride sorun olmaması için internal fiksasyon yapılması genellikle tercih edilen bir yöntemdir.

Kaynaklar

1. Torasik Disk Herniasyonu Belirtileri
  2. Thoracic Disk Pain: Types, Symptoms, Treatment- Epidural Steroid Injection, PT
  3. Thoracic Disc Herniation