Nörolojik Rehabilitasyon

Nörolojik Rehabilitasyon Mentamove

Nörolojik Rehabilitasyon Sinir Sisteminin (Beyin, Omurilik, Sinirler) hastalıklardan sonra sekel dediğimiz bazı fonksiyon kayıpları meydana gelmektedir. Bu kayıplar körlük, işitme kaybı, konuşma kaybı, koku kaybı, tat kaybı, duyusal kayıplar, yutma güçlükleri, kol ve bacak uzuvlarında güç kayıpları, denge bozukluğu, akıl faaliyetlerinde çökme, uzayan yatalaklık durumu, bitkisel hayat, refleks kayıpları, idrar, gaita kaçırmalar gibi olabilmektedir. Bu fonksiyonların tamamı felç tabloları sınıfında sayılır. Kaynak tamamen beyin ve sinir sisteminin işleyişinin bozulması sonucu işlevlerini yitirmesi ile fonksiyon kayıpları meydana gelir. Bu belirtilerin bir çoğu birlikte olabilir, bazen daha az sayıda belirti bir arada olabilir.

Bu fonksiyon kayıplarının tekrar geri kazandırılması için hastalara uygulanan programlara Rehabilitasyon Programları denir. Diğer tabir ile Nörolojik Rehabilitasyon Programları denir. Halk arasında Fizik Tedavi olarak bilinen uygulamaların anlamı Nörolojik Rehabilitasyon değildir. Fizik Tedavi işlemleri ağrı, eklem kireçlenmeleri, kas ağrıları, bel ve boyun ağrılarını gidermek üzere uygulanan tamamen farklı programlardır.

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon uygulamaları içinde Nörolojik Rehabilitasyon olarak uygulanabilen yöntemler mevcut ancak bu programların çok az sayıda olması yanında, çoğu Fizik Tedavi diye adlandırılarak Nörolojik Rehabilitasyon içine de sokulmaya çalışılmaktadır. Nörolojik Rehabilitasyon olarak kullanılan programlar hasta birey veya beyinin öğrenmesine dayalı yöntemlerdir. Örneğin: Konuşma kusuru olan bir bireye konuşmayı yeniden öğretebilmek için uygulanan konuşma programları Nörolojik Rehabilitasyon olarak kabul edilir. Yutma güçlüğü olan bir bireyin yutmasını sağlamak için yutma egzersizleri yaptırılması Nörolojik Rehabilitasyondur. Bir bacağı felçli olan bireye yürüme paternini yeniden öğretme Nörolojik Rehabilitasyondur ama bacağa pasif egzersiz veya masaj yapmak Nörolojik Rehabilitasyon değildir. Çünkü bu uygulamalar bireye nasıl yürüyeceğini öğretmez. Bunlar Fizik Tedavi uygulamalarıdır, sadece spastikliği azaltma, kontraktürleri önleme veya eklem donmasını önlemeye dönük Fiziki Egzersizlerdir. Bu egzersizler Nörolojik Rehabilitasyona yardımcı uygulamalardır. Pasif egzersizlerin Nörolojik Rehabilitasyona destekleyici etkileri mevcuttur, ancak kasın nasıl kasılmaya sevk edileceği, kası kişinin nasıl kontrol edeceğini öğretmez. Çalışan kişi veya hasta olaya kendi eforunu katıyor ise, pasif egzersizin yönünde kendisi de çaba gösteriyor ise, çalışmaları terapist olmadan da kendi başına yürütme çabasında ise Nörolojik Rehabilitasyon yapıyor veya alıyor anlamına gelir.

Yard. Doç. Dr. Mustafa Akgün

Proloterapi ve PRP

Proloterapi ve PRP Rejeneratif Tedavi yöntemlerindendir. Proloterapide uygulanan indüktif maddeler ise hipertonik solüsyonlardır. Bu hipertonik solüsyonlar uygulandıkları bölgede yine Büyüme Faktörlerinin (Growth Faktör) artmasına yol açar. Uygulamayı takiben vücut savunma mekanizmaları uygulama yerinde bir hastalanma veya yaralanma olduğunu algılayarak hızlı bir şekilde tamir etme yollarını harekete geçirir. Elde edilen sonuç ise beklenenden de daha iyidir.