Ağrı Tedavisinde Epidural EnjeksiyonlarAğrı Tedavisinde Epidural Enjeksiyonlar

Ağrı Tedavisinde Epidural Enjeksiyonlar. Bel ağrısı tedavisinde en çok uygulanan enjeksiyon yöntemi tüm dünyada olduğu gibi epidural ve transforaminal enjeksiyonlardır. Epidural enjeksiyon, güçlü yangı giderici etkileri olan ilaçların omurga kanalı içine uygulanmasıdır.

02.12.2022

Dr. Mustafa Akgün

Anahtar Kelimeler: Bel Ağrısı, Epidural Enjeksiyon, Epidural Steroid Enjeksiyonu, Ağrı Tedavisi, Bel Ağrısında Epidural Steroid Enjeksiyonlarının Etkileri, Nasıl Yapılır, Sonuçları Nasıldır, Low Back Pain, Epidural Injection, Epidural Steroid Injection, Pain Treatment, Effects of Epidural Steroid Injections in Low Back Pain, How Is It Done, How Are The Results

Bel Ağrısı Sırları Nelerdir?

Bel ağrınız varsa, sakın korkmayın, size çözüm var. İnsanların çok büyük bir kısmı sırt ağrısı, bel ağrısı çeker. Bu tür ağrılar bir doktora görünmelerinin veya işten geri kalmalarının en yaygın nedenlerinden biridir. Okul çağındaki çocuklarda bile sırt ağrısı olabilir.

Bel Ağrısının Çeşitleri Nelerdir?

Sırt veya bel ağrısının yoğunluğu, donuk, sürekli bir ağrıdan ibaret olabileceği gibi, ani, keskin veya vurucu bir ağrıya kadar değiikenlik gösterebilir. Bir kaza sonucu veya ağır bir şey kaldırarak aniden başlayabilir veya yaşlandıkça zamanla gelişebilir. Çok az egzersiz yapmak ve ardından yorucu bir egzersiz yapmak da sırt ağrısına neden olabilir. Hatta grip gibi ateşli hastalıklarda genel vücut ağrısı ile beraber olabilir. Son pandemi döneminde bir çok hastadan edindiğimiz bilgilere göre eskiden var olan hafif bel ağrılarının Covid-19 yakalandıklarında ilk ağrılarının belden başladığı görüldü.

Kaç Tür Bel Ağrısı Vardır?

İki tür sırt ağrısı vardır:

1. Akut Bel Ağrısı: Ani veya kısa süreli sırt ağrısı birkaç günden birkaç haftaya kadar sürer. Çoğu bel ağrısı akuttur. Kendi kendine bakım ile birkaç gün içinde kendi kendine geçme eğilimi gösterir ve artık fonksiyon kaybı olmaz. Bazı durumlarda semptomların kaybolması için birkaç ay gerekebilir.
  2. Kronik Bel ve Sırt Ağrısı: Ağrının kronik hale geçmesi ilk yaralanma veya akut bel ağrısının altta yatan nedeni tedavi edildikten sonra bile 12 hafta veya daha uzun süre devam eden ağrı olarak tanımlanır. Akut bel ağrısından etkilenen kişilerin yaklaşık yüzde 20’si, bir yıl içinde kalıcı semptomlarla birlikte kronik bel ağrısı geliştirir. Ağrı devam etse bile, her zaman tıbbi olarak ciddi bir altta yatan neden olduğu veya kolayca tanımlanıp tedavi edilebilecek bir neden olduğu anlamına gelmez. Bazı durumlarda tedavi kronik bel ağrısını başarılı bir şekilde giderirken, bazı durumlarda medikal ve cerrahi tedaviye rağmen ağrı devam eder.

Bel ağrısı tedavisinde kullanılan epidural enjeksiyon yöntemleri kırk yıldır tüm dünyada giderek artan sıklıkta uygulanmaktadır. Teknolojinin ilerlemesiyle gelişen bu yöntemler içinde en sık uygulanan epidural ve transforaminal enjeksiyon yöntemleridir.

Bel ağrısında uygulanan enjeksiyonların tedavideki yeri nedir?

Bel ağrısında kullanılan çeşitli enjeksiyon yöntemleri, belin pek çok ağrılı hastalığında hızlı ve tam bir düzelme sağlar. Bu enjeksiyonlar, tipik olarak bel ağrısı için çeşitli ilaçlar kullanmış ve bundan fayda görmemiş; ayrıca fizik tedavi yöntemleriyle de ağrıda yeterli düzelme sağlanamamış, cerrahi müdahale gerektirmeyen hastalara uygulanır. Bu enjeksiyonlar ağrının ortadan kaldırılması için uygulanmakla birlikte ağrı kaynağını ortaya çıkarmak için de yararlıdır.

Enjeksiyon teknikleri ağrıyı nasıl azaltır?

Enjeksiyonlar ağrının ortadan kalkması için ağızdan kullanılan ilaçlardan ya da kalçadan veya damardan yapılan iğnelerden çok daha etkilidir. Çünkü bu yöntemlerle uygulanan ilaçlar vücudun her yerine dağılmayıp direkt olarak ağrıyı oluşturan anatomik bölgelere ulaştırılmaktadır. Ağrılı bölgeye uygulanan steroid türü ilaçlar, güçlü yangı giderici etkileriyle ağrının kaynağındaki yangıyı ortadan kaldırır. Ayrıca, örneğin bel fıtığında uygulanan bu tür ilaçlarla fıtığın çevresindeki ödem geriletilerek olay bölgesi rahatlatılır.

Ağrı Tedavisinde Epidural Enjeksiyonlar En Çok Hangi Hastalarda Uygulanır?

Enjeksiyonlar en çok bel fıtığı hastalarında uygulanmaktadır. Amaç fıtık başlangıcı ya da fıtık olan disk bölgesindeki ödemi ortadan kaldırmak, disk çevresindeki yangıyı ve olası bir sinir kökü basısını azaltmaktır. Yöntem, düşük riski ve önemli bir yan etki potansiyeli olmaması nedeniyle yaygın bir yöntemdir. Özellikle ilaç tedavisi, egzersiz ve fizik tedavi gibi konservatif yöntemlerle düzelme sağlanamayan disk kaynaklı bel, bacak ağrılarında tercih edilir. Belin yanı sıra boyun ve sırt omurlarının fıtıklarında da aynı yöntem uygulanmaktadır. İşlemin uygulandığı hastaların büyük bölümünde ağrı tamamen yok olur. Düzelme sağlanamayan az sayıdaki hastada ise işlem tekrarlanabilir. Genel kabul, işlemin birkaç ay içinde 3 kez uygulanabileceğidir.

Enjeksiyonlar bel ağrısının tanısında ne şekilde kullanılır?

Enjeksiyonlar tanısal olarak bel ağrısının kaynağını belirlemek için uygulanabilir. Fiziksel muayene ve görüntüleme yöntemleri ile ağrının nedeni tam olarak ortaya konulamıyorsa, çeşitli enjeksiyonlarla ağrının belin hangi yapısından köken aldığı belirlenebilir. Bu amaçla belde yer alan çeşitli yapılara lokal anestezi (mevzu uyuşturucu) ilaçları verilir.

Epidural Enjeksiyon Nasıl Yapılır?

Tüm ayrıntıları ile ilgileniyorsanız, zor mu kolay mı, ağrılı mı, ağrısız mı. İşlem ne kadar sürüyor, ful aşamaları videoda izleyebilirsiniz.

Bel ağrısı tedavisinde kullanılan enjeksiyonlar nelerdir?

En sık uyguladığımız enjeksiyonlar;

• Epidural ve transforaminal enjeksiyonlar
  • Sinir kökü blokları
  • Faset eklem enjeksiyonları
  • Sakroiliak eklem enjeksiyonları