Bel fıtığı klinik belirtilerBel fıtığı klinik belirtiler

Bel fıtığında bel ağrısı genellikle ilk ağır kaldırma ile başlar ve akuttur. İlk ağrı korkunç olabilir. Hastanın doğrulmasını engelleyebilir. Ayakta durmasını engelleyebilir. İşte bu hastalarda görülen ağrı Disk Kapsülündeki Anuler Yırtılmanın habercisidir. Bu tablo genellikle hastayı işe gitmekten alıkoyar. Bu durumlarda ağrının hemen kesilmesi gereklidir. Hastanın ıstıraptan kurtarılması gereklidir.

Dr. Mustafa Akgun

Son Güncelleme: 06.12.2022

Anahtar Kelimeler: #Bel_Fıtığı #Lomber_Disk_Hastalığı #LDH #Bel_Fıtığı_Nedir #Bel_Fıtığı_Ameliyatı #Bel_Fıtığı_Ameliyatı_Nasıl_Yapılır #Çoklu_Bel_Fıtığı #Çoklu_Bel_Disk_Hastalığı

Bel Fıtığınında Klinik Belirtiler Nelerdir?

Lumbago/Lumbalji: Bel ağrısı. İngiliz hekim Thomas Sydenham (10 September 1624 – 29 December 1689) Sydenham Kore’si hastalığını tanımlayan aynı zamanda da Lumbago (Bel Ağrısını) tanımlayan kişidir. (Şekil 1)

Bel ağrılarında 2 çeşit ağrıdan bahsediyoruz.

1. Akut Bel Ağrısı (Akut Lumbago=Akut Lumbalji)

Bel fıtığında bel ağrısı genellikle ilk ağır kaldırma ile başlar ve akuttur. İlk ağrı korkunç olabilir. Hastanın doğrulmasını engelleyebilir. Ayakta durmasını engelleyebilir. İşte bu hastalarda görülen ağrı Disk Kapsülündeki Anuler Yırtılmanın habercisidir. Bu tablo genellikle hastayı işe gitmektedn alıkoyar. Bu durumlarda ağrının hemen kesilmesi gereklidir. Hastanın ızdıraptan kurtarılması gereklidir.

1. Kronik Bel Ağrısı (Kronik Lumbago = Kronik Lumbalji)

Bel fıtığında ikinci ağrı formu ise Kronikleşmiş bir ağrı olan Kronik Lumbalji’dir. Hasta artık eski keskin şiddetli ağrıyı unutmuştur. Ağrı müzmin bir hal almıştır. İş yaptıkça artar. İstirahat edince azalır. Ama daima ben buradayım diye hastayı uyarır. Bu tür hastalar genellikle sabahları yataklarından ağrı ile kalkarlar. Günlük işlerini yaparlarken de genelde ağrı vardır ama kişi artık alıştığını ifade eder. Bu ağrının nedeni genelde kronik olarak disk kapsülünün gerilmesi (diskojenik ağrı), faset eklemlerine yük binmesi nedeniyle faset eklem kapsül ağrıları, ön ve arka longitudinal ligamentlerin inflamasyonu veya gerilme ağrıları, kasların sürekli laktik asit üretmesine bağlı nedenlerle olur ki bunların tamamı lumbago veya lumbalji olarak anılır

Bel fıtığında bel ağrısı
Şekil 1: Bel tutulması, bel ağrısı uzun zamandır Lumbago olarak isimlendirilmektedir. (Görsel Kaynağı)

Siyatik Sinir Ağrısı (Siyatalji = Sciatica/Sciatalgia)

Siyatik sinir anatomisini daha önce anlatmıştık. Ağrı siyatik sinir boyunca yayılır.  (Şekil 2)

Siyatik sinir tek bir kökten başlamaz. L4, L5, S1, S2 spinal sinir köklerinin liflerinin birbirine karıması ile ortak olarak tek bir siniri Siyatik siniri oluşturur. Siyatik çok büyük ve kalın bir sinirdir. Farklı kasları inerve eder. Siyatik sinir doğal olarak 4 segment sinir kökünü işaret eder. Buna göre L3-4, L4-5, L5-S1 disk aralıklarındaki fıtıklarda Siyatalji kliniği karşımıza çıkar.

Bel fıtığında bel ağrısı
Şekil 2: Siyatalji tipi ağrı şeması. Siyatik sinir ağrısı Siyatik sinir boyunca kalçadan bacak arkasından bacağa kadar yayılması şeklinde olur. (Kaynak İnternet)

Femoralji (Femoral Sinir Ağrısı = Femoralgia)

Femoral sinir Siyatik sinir aksine uyluk bölgesinde ön tarafta seyreder. Bu sinir L1, L2, L3, L4 sinir köklerinin birleşmesinden oluşan bir sinir olup, beldeki T12-L1, L1-2, L2-3, L3-4 disk aralıklarındaki disklerin fıtıklaşması ile Femoralji şeklinde ağrıya neden olur. Aynı Siyatik sinir ağrısı gibi şiddetli bir ağrı olup, uyluk ön bölümden dize kadar ağrı yayılır. Daha aşağıya uzansa bile bacağın ön iç bölümüne kadar iner. Femoralji ağrısı olan hstalar genelde merdiven çıkarken bacakta güçsüzlük hissederler. (Şekil 3)

Bel fıtığında bel ağrısı
Şekil 3: Femoral Sinir Anatomisi. L1, 2, 3, 4 sinir köklerinin birleşmesiyle uyluk ön tarafa inen büyük bir sinirdir. (Görsel Kaynağı)

Duyusal Bozukluklar

Belden çıkan tüm sinirler L1, L2, L3, L4, L5, S1, S2 kökleridir. Bu sinirlerin her biri duyusal liflerini bacak ve kalçalardaki farklı dermatom (duyu alanı) dediğimiz alanlardan alırlar. Bir sinir köküne bası meydana geldiğinde bu sinir köklerinden hangisinde bası varsa o dermatom alanında his kaybı olur. Hastalar bunu bize ifade ederler. Biz mukayeseli muayenelerde cidden duyusal fark olup olmadığını anlarız. (Şekil 4)

Şekil 4: L1, L2, L3, L4, L5, S1, S2 sinir köklerinin alanları (Dermatomlar) şemada görülmektedir. (Görsel Kaynağı)

Kas Güçsüzlükleri (Bacakların Belirli Bölgelerinde Güç Kayıpları)

Femoral sinir sıkışmasında kalça fleksiyonunu sağlayan kaslarda, diz ekstansiyonunu sağlayan kaslarda güç kaybı söz konusu olur. Daha önce yukarıda dediğimiz gibi hasta merdiven çıkarken bacağının güçsüz kaldığını ifade. eder. Dizde ise dizin kilitlemede sorun yaşadığını ifade eder. Bu durum bize Femoral sinire gelen sinir köklerinden birisine veya ikisine birden bası olduğunu düşündürür. (Şekil 5)

Şekil 5: Femoral sinirin inerve ettiği kaslar. (Görsel Kaynağı)

Aynı şekilde ayak bileği ve ayak parmak kaslarında güçsüzlük olması bize Siyatik sinire gelen sinir kökleri üzerinde bası olduğunu düşündürür. (Şekil 6)

Şekil 6: Siyatik sinir tarafından inerve edilen bacak ve ayak kasları görülmektedir. (Görsel Kaynağı)

Refleks Kayıpları

Patella Refleksi Kaybolması

Femoral sinir dizdeki Patella Refleksinin refleks arkını oluşturur. Patella Refleksine bakarak Femoral Sinirin düzgün işeyip işlemediğini anlarız. (Şekil 7)

Şekil 7: Patella Refleksi: Patella tendonuna çekiçle vurulduğunda duyusal liflerle (Mavi Lifler) alınan sinyal omurilik arka köküne gider. Bu duyusal lifler omuriliğin ön böynuzundaki motor nöronla irtibat halindedir ve o motor nöron üzerine uyarıcı etki yapar ve motor nöron kası kastırır. Bacakta dizden yukarı kalkma şeklinde tepki ortaya çıkar. Bu döngü çalışıyorsa o zaman Femoral Sinir üzerinde bir iletim sorun yoktur anlamına gelir. (Görsel Kaynak)

Aşil Refleksi (Achilles Reflex) Kaybolması

Siyatik sinir işlevlerini anlamak için Aşil Refleksine bakarız. Aşil Refleksi Aşil Tendonu üzerinden alınır. Aşil tendonu ayak bileği arkasında yer alır. (Şekil 8)

Şekil 8: Aşil Refleksi: Aynı şekilde Patella refleksinde olduğu gibi mekanizma ile çalışır. İletimler Siyatik sinir üzerinden olur. Kaybolması halinde Siyatik sinire katılan sinir köklerinin basıya uğraması ile kaybolur. (Görsel Kaynağı)

İdrar Kontrolü Fonksiyon Bozuklukları

Bel bölgesindeki dbüyük disk yırtılmalarında özellikle sekestre disklerde ve Subaraknoid Blok oluşturan disk rüptürlerinde Kauda Ekina (Cauda Equina) liflerine bası olur. Bu durumda idrar yapma işlevi bozulur. Bu işlev bozulduğunda Glob Vesicale (Şiş Mesane) meydana gelir. Mesane kapasitesi aşılınca da idrar istemsiz olarak kaçmaya başlar. Yada hasta idrar yapma isteğini anlayamaz, idrar yapma işlemini başlatamaz. (Şekil 9)

Şekil 9: Cauda Eqina ve Subaraknoid blok hadisesi bir arada görülmektedir. (Görsel Kaynağı)

Gaita Kontrol Bozuklukları (Gaita İnkontinansı)

Cauda Eqina basısında aynı idrar kontrol bozukluğunda olduğu gibi anal sfinkter kontrolü de bozulmaktadır. Buna bağlı olarak gaita inkontinansı görülebilmektedir.

Önceki Sayfa: Her Branşın El Attığı Bel Fıtığı Kısım 2

Sonraki Sayfa:

Kaynaklar

1. Low Back Pain Fact Sheet
  2. Sciatalgia: symptoms, causes, all remedies
  3. Surgical disorders of the thoracic and lumbar spine: Guide for neurologists
  4. Why are my legs and feet numb?
  5. Muscle Weakness in Legs: Causes and Treatments
  6. Patellar reflex
  7. Ankle jerk reflex
  8. Urinary incontinence
  9. Symptoms & Causes of Fecal Incontinence What are the symptoms of fecal incontinence?