Subaraknoid KanamaSubaraknoid Kanama

Subaraknoid Kanamalar (SAK) yaygın bir nedeni, serebral arter anevrizmalarıdır. Bir anevrizma, bir atardamarın duvarındaki zayıf bir noktadır. Bu, atardamarın dışarı çıkmasına ve bir kese oluşturmasına neden olmaktadır. Anevrizma yırtılırsa, subaraknoid boşluğa kanamaya neden olabilir ve bu da SAK’a yol açar.

Serebral arter anevrizmalarının kesin nedeni tam olarak anlaşılamamıştır. Ancak yüksek tansiyon, sigara ve ailede anevrizma öyküsü gibi gelişimlerine katkıda bulunabilecek çeşitli faktörler vardır. Serebral arter anevrizmasının neden olduğu SAK semptomları arasında ani, şiddetli baş ağrısı, bilinç kaybı, konfüzyon, nöbetler ve zayıflık, uyuşma veya konuşma veya görme güçlüğü gibi nörolojik bozukluklar yer alır.

Serebral arter anevrizmalarının tedavisi tipik olarak anevrizmayı onarmak ve tekrar yırtılmasını önlemek için ameliyatı içerir. Bu, anevrizmanın tabanının kırpılması veya anevrizmaya kan akışının engellenmesi için sarmalların kullanılması dahil olmak üzere çeşitli tekniklerle yapılabilmektedir

Serebral arter anevrizmaları için risk faktörlerine sahipseniz veya SAK semptomları yaşadıysanız, hemen tıbbi yardım almanız önemlidir. Erken teşhis ve tedavi, ciddi komplikasyonları önlemeye ve tamamen iyileşme şansınızı artırmaya yardımcı olur.

Subaraknoid Kanamalar

Subaraknoid Kanamalar ve Serebral Arter Anevrizmaları

Kafa yaralanmaları ve travmalara bağlı Subaraknoid Kanamalar

Travma veya kafa yaralanmaları birkaç farklı şekilde subaraknoid kanamalar (SAK) ile özdeşleşmiştir. Muhtemel bir mekanizma, beyindeki küçük kan damarlarının yırtılmasıdır. Bu, travmatik bir olay sırasında kafatası içindeki beynin ani hızlanması veya yavaşlaması nedeniyle meydana gelebilmektedir. Bazı durumlarda, kafaya doğrudan bir darbe kafatasının kırılmasına neden olur. Bu da subaraknoid boşlukta kanamaya neden olabilmektedir. Bu tür kanamalara, ateşli silah yaralanmaları gibi penetran kafa yaralanmaları da neden olabilmektedir.

Travmanın SAK’a yol açabileceği başka bir yol da beyindeki kan damarlarının kesilmesi veya yırtılmasıdır. Bu, beyin kafatası içinde itildiğinde veya sallandığında kan damarlarının bükülmesine veya yırtılmasıyla meydana gelir. Bu tür bir yaralanma, daha çok, yüksek hızlı motorlu araç kazalarında, düşmelerde veya diğer travmatik olaylarda ortaya çıkabilen yaygın aksonal yaralanmalarla (DAI) ilişkilidir.

Travmaya bağlı SAK semptomları arasında ani, şiddetli bir baş ağrısı, bilinç kaybı, konfüzyon, nöbetler ve zayıflık, uyuşma veya konuşma veya görme güçlüğü gibi nörolojik bozukluklar yer alır. Şiddetli vakalarda, SAH önemli beyin hasarına ve hatta ölüme neden olur. Siz veya tanıdığınız biri kafa travması veya travma yaşar ve şiddetli baş ağrısı veya diğer nörolojik semptomlar geliştirirse, derhal tıbbi yardım almanız önemlidir.

Kanama bozuklukları neden Subaraknoid Kanamaya neden olur?

Kanama bozuklukları, vücudun kanı düzgün bir şekilde pıhtılaştırma yeteneğini bozdukları için subaraknoid kanamalara (SAH) neden olabilmektedir. Bu, subaraknoid boşlukta kanama dahil olmak üzere beyinde spontan kanamaya yol açar. Aşağıdakiler de dahil olmak üzere SAH’a neden olabilen çeşitli kanama bozuklukları vardır:

• Hemofili: Vücutta, kanın pıhtılaşmasına yardımcı olan pıhtılaşma faktörleri adı verilen belirli proteinleri yeterince üretemediği genetik bir hastalıktır. Şiddetli hemofilisi olan kişiler, beyinde veya diğer organlarda spontan kanama yaşar. Bu da SAH’a neden olur.
  • Von Willebrand hastalığı: Von Willebrand hastalığı, vücutta kanın pıhtılaşmasına yardımcı olan von Willebrand faktörü adı verilen bir proteini yeterince üretmediği genetik bir hastalıktır. Bu duruma sahip kişiler beyinde veya diğer organlarda spontan kanama yaşar. Bu da SAH’a neden olur.
  • Trombositopeni: Trombosit üretiminin yetersiz olduğu bir durum, vücutta kan pıhtıları oluşturmayı engeller. Şiddetli trombositopenisi olan kişiler, beyinde veya diğer organlarda SAK’a neden olabilen spontan kanama yaşar.
  • Koagülopati: Koagülopati, vücudun kanı pıhtılaştırma yeteneğini bozan herhangi bir durum için genel bir terimdir. Buna karaciğer hastalığı, bazı ilaçlar ve kanser türleri dahil olmak üzere çeşitli faktörler neden olur.

Kanama bozukluklarına bağlı SAK semptomları arasında;

• ani şiddetli baş ağrısı,
  • bilinç kaybı,
  • konfüzyon,
  • nöbetler ve halsizlik,
  • uyuşma veya konuşma veya görme güçlüğü gibi nörolojik bozukluklar yer alır.

Kanama bozukluklarına bağlı SAH tedavisi, altta yatan kanama bozukluğunun ele alınmasını ve ameliyatı içerir.

Subaraknoid Kanamaya neden olabilecek ilaçlar nelerdir?

Bazı ilaçlar artmış subaraknoid kanama (SAK) riski ile ilişkilendirilmiştir. Belirlenen bazı gruplardaki ilaçlar SAK’ı tetikleyebilmektedir. İşte bu ilaç gruplarına bazı örnekler:

• Antikoagülan ilaçlar: Varfarin, heparin ve bazı yeni oral antikoagülanlar gibi antikoagülan ilaçlar, SAH da dahil olmak üzere beyinde kanama riskini artırabilmektedir. Bu ilaçlar kanı incelterek ve pıhtılaşma olasılığını azaltarak çalışır. Bu da kalp krizi veya felce neden olabilen kan pıhtılarını önlemede yardımcı olabilmektedir. Bununla birlikte, özellikle doz yüksekse veya kanama riskini artıran ilaçlarla birlikte alındığında risk kaçınılmazdır.
  • Antiplatelet ilaçlar: Aspirin ve klopidogrel gibi antiplatelet ilaçlar da kanın pıhtılaşmasını önleyerek çalışır. Antikoagülanlar gibi, SAH da dahil olmak üzere beyinde kanama riskini artırabilirler.
  • Yasadışı uyuşturucular: Kokain ve amfetaminler gibi bazı yasa dışı uyuşturucular kan basıncını artırabilmektedir. Bu da beyindeki kan damarlarının yırtılarak SAH’a yol açmasına neden olabilirler.

İlaçlarla ilişkili SAH riskinin az olduğu ve birçok kişinin herhangi bir yan etki yaşamayacağı unutulmamalıdır. Bununla birlikte, bu ilaçlardan herhangi birini alıyorsanız ve ani şiddetli baş ağrısı, bilinç kaybı, konfüzyon, nöbetler veya nörolojik bozukluklar gibi belirtiler yaşarsanız, derhal tıbbi yardım almanız önemlidir. Doktorunuz, bu ilaçların risklerini ve faydalarını tartmanıza ve tedavi planınızda gerekli ayarlamaları yapmanıza yardımcı olur.

Kan damarı iltihabı Subaraknoid Kanamaya neden olabilir mi?

Beyindeki kan damarlarının iltihaplanması bazı durumlarda subaraknoid kanamaya (SAK) neden olabilmektedir. Bu tür iltihaplanma vaskülit olarak bilinmektedir. Vaskülitler, vücudun bağışıklık sistemi beyindeki kan damarlarına saldırarak iltihaplanmalarına ve zayıflamalarına neden olduğunda ortaya çıkabilmektedir. Aşağıdakiler dahil beyindeki kan damarlarını etkileyebilen çeşitli vaskülit türleri vardır:

• Dev hücreli arterit: Bu, esas olarak baş ve boyundaki arterleri etkileyen bir vaskülit türüdür. En çok yaşlı erişkinlerde görülür. Baş ağrısı, görme kaybı ve çene ağrısı gibi çeşitli semptomlara neden olur.
  • Polianjiitli granülomatoz (GPA): Beyin de dahil olmak üzere çoklu organ sistemlerini etkileyebilen nadir bir vaskülittir. Baş ağrısı, görme kaybı ve nöbetler gibi çeşitli semptomlara neden olur.
  • Serebral amiloid anjiyopati (CAA): Beyindeki kan damarlarının duvarlarında amiloid adı verilen bir proteinin biriktiği ve bunların kırılgan ve yırtılmaya eğilimli hale geldiği bir durumdur. Bu, SAH ve diğer komplikasyonlara yol açar.

Vaskülit tedavisi tipik olarak bağışıklık sistemini baskılamak ve iltihabı azaltmak için kortikosteroidler ve immün baskılayıcı ilaçlar gibi ilaçları içerir. Bazı durumlarda, hasarlı kan damarlarını onarmak veya kan pıhtılarını çıkarmak için ameliyat gerekebilmektedir.

SAH semptomları veya kan damarı iltihabı riskinizi artıran bir durum geliştiyse, hemen tıbbi yardım almalısınız. Erken teşhis ve tedavi, ciddi komplikasyonları önlemeye ve tamamen iyileşme şansınızı artırmaya yardımcı olabilmektedir.

Beyin tümörleri kendilerini SAH ile gösterebilir mi?

Beyin tümörleri beyinde kanamaya neden olabilirken, subaraknoid kanama (SAK) ile ortaya çıkmaları nadirdir. Bunun nedeni, SAH’a tipik olarak bir tümörün varlığından ziyade beyindeki kan damarlarının yırtılmasının neden olmasıdır.

Bununla birlikte, nadir durumlarda, bir beyin tümörü subaraknoid boşluğa kanamaya neden olabilmektedir. Bu, tümörün bir kan damarına dönüşmesi veya etrafındaki damarlarının zayıflaması ve yırtılması durumunda meydana gelebilmektedir.

Bir beyin tümörünün neden olduğu SAK semptomları, ani şiddetli baş ağrısı, bilinç kaybı, konfüzyon ve nörolojik bozukluklar gibi diğer SAK formlarının neden olduğu semptomlara benzer olur. Bununla birlikte, semptomlar diğer faktörlerin yanı sıra tümörün yeri ve boyutuna da bağlıdır.

Beyin tümörünüz varsa veya beyin tümörüne bağlı olabilecek semptomlar yaşıyorsanız, hemen doktorunuzla konuşmanız önemlidir. Kapsamlı bir değerlendirme yapabilir ve bireysel ihtiyaçlarınıza ve koşullarınıza göre en iyi tedavi yöntemini belirleyebilirler.